Blogger Templates

20 September 2014

Thank You Allah ♡

| |


01032014 HOSPITAL TAIPING - Tepat jam 2.44am aku dah jd seorang mama.. syukur alhamdulillah ya Allah atas amanah/rezeki yg diberi :) tak dapat dibayangkan perasaan nak melahirkan.. sakit bersalin mmg sakit tp ble renung wajah baby sndri dari jauh hilang rase sakit.. baby aku lahir 28w (29w5d dlm rekod hsptl) baby aku pramatang..lahir dgn berat 1.05kg..ntah ape punca aku betsalin awal aku pon xpasti cume lately aku mmg byk keje..byk berjalan mklumlah aku cikgu..mungkin jgk aku terlalu stress sbb dlm mgu ni jgk aku wat test uri, darah sume ok xde masalah..cume tibe2 ari jumaat (28/2/2014) aku bleeding...then aku rujuk kk lenggong then doktor situ suh rujuk hospital tpg.aku naik ambulans pegi spital tpg suami aku follow naik kete.then kami pergi double checking kat colombia..buat scanning n doktor sana kta dah ade constraction n dah bukak 2 cm..dlm hati berdebar2 ya Allah aku nak bersalin dah ke..no preparation at all (fizikal mental)..lgpon mse scanning doktor kta bby aku kecil..aku dah mula risau..then kami rujuk balik hsptl tpg n yes mmg ade constraction..aku kne tahan wad.time tu aku sehelai sepinggang so suami aku lah yg uruskan sume.aku layan sakit sampai lah aku masuk labour room then sekali teran kuar baby aku alhamdulillah...bermula episod aku menjadi seorang mama.aku berpantang xmacam org lain.aku berpantang sorang2 tanpa baby.baby aku kat NICU.luluh hati aku tgk anak ade mcm2 wayar kat bdn.mmg aku lemah sgt.sedih.anak aku bertarung untuk hidup.baby yg sekecil itu.aku hanya mampu lihat dah berdoa agar Allah menyembuhkan puteriku.spanjang tempoh tu airmata jd peneman aku.suami,family aku,family mertua byk bg support tp aku ttp lemah.setiap hari aku ulang alik tgk baby aku..aku xkire dah dlm pantang ke hape jnji aku dpt tgk perkembangan die..bercakap ngn baby aku suh die bertahan (dlm hati menangis..sedih hanya Allah yg tahu) even suami aku slalu pesan jgn menangis dpn baby tp hati aku luluh..aku rase nak cabut sume wayar yg ade kat baby aku..aku ganti tempat die xpe..

Hari pertama dilahirkan

44 hari iris dalam incubator

Hari ke-6 aku dan suami aku sepakat untuk memberi nama puteri kami PUTERI IRIS ARISSA BINTI MUHAMMAD IZWAN.nama tu bermaksud kuat/azam tinggi..biar puteri kami terus kuat untuk hidup.selama dalam rawatan NICU baby aku fully breastfeeding wlupun x secara direct.Doktor2 & nurse2 kat sini mmg baik.kerja diorg pun sistematik.doktor byk membantu aku dlm bg motivasi utk susu bdn.memandangkan anak aku dlm incubator & premature doktor sarankan fully breasfeeding.1st & 2nd day bersalin mmg susu xde..tp aku usahakan jgk untuk ade..mcm2 cara aku buat & the most important is aku xbleh stress aku kne positive thinking.. alhamdulillah aku bersyukur sgt susu bdn aku meriah & aku bleh bg baby aku fully breastfeeding.aku harap iris bleh kuat dgn minum susu aku sbb susu ibu ade antibodi.so siang mlm lah aku pam susu.suami aku pon mmg support sgt2.aku bersyukur sgt2 dpt suami yg byk motivasikan aku supaya aku kuat utk lalui keadaan ni.selama iris kat NICU mcm2 dah iris lalui..kuning, demam, jangkitan kuman.masuk darah.. aku mmg xbleh nak kawal perasaan ble doktor inform mcm tu.airmata menitik nitik.xde istilah kuat mse tu.tp ble doktor kta still stabil..aku lega aku doa byk2..org kta doa ibu afdal mujarab tu sebab setiap kali aku tgk iris aku mst usap dahi kening then bace alfatihah kat die..selawat kat die..kuasa Allah...alhamdulillah.3miggu iris pkai topeng oksigen then iris bleh bernafas sndri.sebulan iris kat NICU then kne transfer ke wad biasa wad B3 (wad kanak-kanak) berat iris time ni 1.46kg. Seriously servis kat sni really bad..bleh count bpe kerat nurse yg btul2 educate n buat keja.iris seminggu jgk lah sorang-sorang kat sne sbb aku x abes pantang lg.hari ke-44 hari stay hsptl tp still xbleh tdo tepi iris sbb iris still incubator.berat iris time tu bru 1.46kg.nape aku bleh kata servis really bad sbb berat iris turun 1.49-> 1.46kg..aku tya doktor kat situ she juz said 'x tau' how come dis answer? Then aku pikir ni mst doktor yg reti menulis menyalin je.so slama aku kat hsptl bru aku tau keje diorg camne.yg doktor dari NICU jgk the best.diorg lah yg dtg melawat n checking.berat iris dah mencecah 1.64kg then iris dah bleh ddk dlm babycot.dah bleh tdo sblah aku.
Iris Arissa dalam babycot

Selama iris dalam babycot aku jge die.time ni iris dah start campur susu sbb susu bdn aku xbyk.aku xkesah asal anak aku sihat n ckup susu.time ni aku lega skit wlupun xckup tdo sbb iris ade sblh aku..anytime aku bleh tgk..xlah ssh mse die dlm incubator setiap jam aku lompat katil pegi jenguk iris dlm inc.punya risau kat iris.aku berterima kasih kat family aku n family mertua.hari2 dtg tgk aku kat spital.berat iris 1.69kg iris kne masuk darah lg..dugaan lgi..aku tabahkan hati n aku bg smangat kat iris.aku teman iris spnjg die kne masuk darah.2hari aku kat sblh iris.bercakap ngan die.motivate die.aku percaya sume ni utk kbaikan iris.

Iris arissa kne masuk darah

Hari Khamis (24/4/2014) iris dapat discharge.hari pling bahagia utk aku & iris.alhamdulillah.berat iris time ni 1.74kg.
Total iris di hospital 55hari (48 hari dlm incubator) the rest in babycot.

Hari berganti hari alhamdulillah iris membesar mengikut perkembangan die.skrg iris dah 6bln.semoga iris sentiasa sihat dan membesar secara normal.insha Allah.




Puteri iris arissa 6bln

Terima kasih kepada sume especially mak aku yg jage aku mse pantang, abah aku yg tlg hantar aku ulang alik tgk baby aku kat hsptl mse suami aku keje, family mertua yg dtg lawat kami dua dan pada suami aku terima kasih bg sokongan moral..love u abg..

Aku dah melalui dan merasa satu pengalaman yang jarang2 org lalui. Bagi aku semua ni adalah ujian Allah untuk org2 yg dikehendaki-Nya. Sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan. Sentiasa bersangka baik inshaAllah besar ganjarannya..thank you Allah.♡


0 comments:

go-top

Post a Comment